بيوگرافي فريبا جدي كار

بيوگرافي خوانندگان و بازيگران ايراني و خارجي را در اين سايت مشاهده نماييد

بيوگرافي فريبا جدي كار

۲,۱۶۳ بازديد

اگر به دنبال بيوگرافي فريبا جدي كار هستيد اين مطالب را بخوانيد

فريبا جدي كار بازيگر و عروسك‌گردان ايراني است كه در سال ۱۳۳۸ شمسي در تهران زاده شد.

تولد : ۱۳۳۸ – تهران ايران

محل زندگي : تهران

مليت : ايران

زمينه فعاليت : سينما و تلويزيون

پيشه : بازيگر و عروسكگردان

سال‌هاي فعاليت : ۱۳۵۸ تاكنون

همسر(ها) : عليرضا پورامين

فرزندان : يك پسر و يك دختر

 

 

حرفهٔ اصلي وي عروسك‌گرداني بوده و كمتر به بازيگري پرداخته‌است. او از سال از ۱۵ سالگي به كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان رفت و از سال ۱۳۵۵ در دوره‌هاي آن شركت نمود. جدي‌كار اولين نمايش عروسكي خود را در سال ۱۳۵۸ در نمايش"چشم در برابر چشم" به كارگرداني كامبيز صميمي مفخم تجربه كرد. نخستين تجربه حضور در مقابل دوربين وي نيز در سال ۱۳۶۷ و در فيلم "شاخه‌هاي بيد" اثر امرالله احمدجو بود.

فريبا جدي‌كار با عليرضا پورامين، عكاس سينما ازدواج كرده ‌است و داراي دو فرزند، يكي پسر و ۲۹ ساله و ديگري دختر و ۱۹ ساله مي‌باشد.

 

فيلم‌شناسي

    بيداري روياها (۱۳۸۸)

    شبانه‌روز (۱۳۸۷)

    كتاب قانون (۱۳۸۷)

    روز كارنامه (۱۳۸۱)

    گربهٔ آوارخوان (۱۳۶۹)

    پاتال و آرزوهاي كوچك (۱۳۶۸)

    مرگ پلنگ (۱۳۶۸)

    كارآگاه (۲) (۱۳۶۷)

    شاخه‌هاي بيد (۱۳۶۷)

 

مجموعه‌هاي تلويزيوني

    زير تيغ (۱۳۸۵)

    خط (۱۳۹۳)

 

مصاحبه

فريبا جدي كار از بازيگران خوب و برجسته سينما و تلويزيون كشور است. به بهانه حضور كوتاه، اما اثربخشش در فيلم شبانه روز به كارگرداني اميد بنكدار و كيوان علي محمدي كه اين روزها در حال اكران است،  گفتگويي با او انجام داده ايم كه در اينجا مي خوانيد.

• خانم جديكار،  از سابقه ي فعاليت هاي هنري ، تحصيلاتتان و دوره هايي كه گذرانده ايد براي ما و خوانندگان صحبت كنيد.

من كار حرفه ايم را از سال ۱۳۵۸ شروع كردم. تحصيلات من ديپلم است و از سال ۱۳۵۵ در دوره هاي كانون پرورشي فكري كودكان و نوجوانان شركت مي كردم. من از سن ۱۵ سالگي به كانون مي رفتم و ادامه ي فعاليت من با كانون در موفقيت من بسيار تاثير داشته است.

 

• اولين حضور شما در مقابل دوربين چه زمان و براي كدام كار بوده است؟

اولين تجربه ي بازيگري من به سال ۱۳۶۷ باز مي گردد. فيلم "شاخه هاي بيد "اثري از آقاي "امرالله احمدجو".

 

• كداميك از  كارهايتان را بيشتر دوست داريد؟

من كارهاي تلوزيوني زياد انجام نمي دهم و بيشترين علاقه ي من به كارهاي عروسكي و عروسك گرداني است. به نظر من الان تهيه و توليد سريال هايي كه بر روي ذهن و روان مردم تاثير داشته باشد، به طوري كه سال هاي سال در ذهن مردم بماند كم تر شده اما تجربه هاي بازيگري خوبي هم داشته ام. "تهران ۱۱ ", "كاكتوس" و "زير تيغ " از مجموعه كارهايي است كه دوستشان داشتم اما "زير تيغ" را بيشتر از همه دوست داشته ام.

 

• چه چيزي باعث شده اين كار را بيشتر از بقيه دوست داشته باشيد؟

مي دانيد در سريال زير تيغ تمامي بازيگران و عوامل كار در جاي مناسب خودشان بودند و برنامه ريزي و تفكري كه از قبل در اين كار وجود داشت باعث شد كه اين سريال واقعا موفق شود.

 

• چرا شما را در تلويزيون كمتر مي بينيم؟

پيشنهاد زياد داشته ام،اما خودم به شخصه كار سريال را به دليل طولاني بودن زمان پخش آن و همينطور قضاوت هايي كه مي شود، زياد دوست ندارم.

 

• خانم جدي كار به جز بازيگري چه دغدغه اي داريد؟

حرفه ي اصلي من بازيگري نيست و بيشترين فعاليت من به عروسك گرداني معطوف مي شود. من در سال ۱۳۵۸ اولين كار عروسكيم به نام "چشم در برابر چشم" از كارهاي آقاي "كامبيز صميمي مفخم"  را تجربه كردم. من بيش از ۳۰ كار تئاتر و عروسك گرداني انجام داده ام.  اما به جز عروسك گرداني كتاب خواندن هم از دغدغه هاي هميشگي من است.

 

• كدام كار عروسكي را بيشتر از بقيه دوست داريد ؟

" خانه ي مادر بزرگه "را بسيار دوست دارم . من عروسك گردان نوك سياه بودم و هم عاشق سريال و هم خود اين كاراكتر هستم.

 

• خانم جدي كار شما فرزند داريد؟

بله دو فرزند دارم . پسرم ۲۷ ساله، آهنگساز و نوازنده ي كنترباس و گيتار است. دخترم ۱۷ ساله  است و در مقطع پيش دانشگاهي رشته ي سينما تحصيل مي كند.

 

• در تربيت فرزندان تان  به چه نكاتي تاكيد داشته ايد واولويت هاي تربيتي شما چيست؟

من هميشه نه تنها براي تربيت دخترم،  بلكه براي پسرم هم چند نكته را در نظر داشتم كه مهمترين آن ها انسانيت و اجتناب از دروغ گفتن بوده كه  اين نوع تربيت را نه فقط به صورت گفتار بلكه كاملا عملي هم در كل زندگيم انجام داده ام و همين امر باعث شد تا  خداراشكر بچه ها اين دو اصل را هيچوقت فراموش نكنند.

 

• رابطه شما با فرزندان تان چطور بوده؟ آيا شما جايگاه دوستانه اي در زندگي آنها داريد ؟

فرزندان هيچ وقت نمي توانند فاصله خود و والدين شان راكم كنند. ممكن است  به دليل شرم حضور و يا بي تجربگي  اين كاربراي آنها  امكان پذير نباشد. اين وظيفه ي من مادر است كه فاصله را كم كنم و با آگاهي و پختگي و با اشراف به بچه ها به آنها نزديك بشوم. اين را هيچ وقت فراموش نكردم كه كودك بايد شيطنت بكند، كودك بايد با كودكي خود حتي ظرف كريستال مادر را بشكند چون كودك نياز دارد در سن خودش و حال و هواي كودكيش باشد.

در نوجواني و جواني هم همينطور است. اگر فرزند من بخواهد با دوستانش فيلم ببيند بهتر نيست در منزل و در كنار والدين و زير نظر آنها ببيند؟ اگر جوان من بخواهد موسيقي گوش كند و يا با دوستانش رفت و آمد كند و من دائم غر بزنم،  جوان يا نوجوان من از خانه دور خواهد شد. اين دور شدن از خانه و محيط خانه باعث مي شود كه  بالطبع والدين هم از فرزندشان دور شوند و اين اصلا خوب نيست.

 

• شما كه دغدغه كار كودك داريد راجع به كودك آزاري هاي اخير چه عقيده اي داريد؟ 

ببينيد كودك آزاري يك معضل اجتماعي است اما به نظر من بايد علت ريشه يابي شود. ما هميشه سراغ معلول مي رويم و معلول را محكوم مي كنيم اما بايد پيگير علت ها باشيم. مطمئنا كودك آزاري از فقر، اعتياد و شرايط اجتماعي نادرست و بيكاري پدر ناشي مي شود. اگر اين ها را بدانيم هيچوقت معلول را محكوم نمي كنيم و سراغ آمار هاي دقيق مي رويم. كودك آزاري كاري است كه از يك آدم مجنون صورت مي گيرد وبايد دليل اين بيماري رواني را پيدا كنيم. اين كودكاني كه رو به موت مي شوند معمولا در خبر ها مي آيند اما تكليف كودكاني كه حتي كسي از وجودشان با خبر نمي شود و به شدت آزار مي بينند چيست؟

 

• نظرتان راجع به كمپين هايي كه براي حمايت از اين بچه ها راه مي افتد چيست؟

من با كمپين مخالف نيستم اما در كمپين ما چه كار مي كنيم؟ جز اينكه  از لحاظ رواني فكر مي كنيم كه كاري انجام داديم و هيچ عملي صورت نمي دهيم؟  فعاليت ما بايد از بالقوه به بالفعل در بيايد . به نظر من بايد ريشه سم پاشي شود و نگاهمان به ريشه و علت باشد.

 

• چه توصيه اي براي كساني كه قصد وارد شدن به حرفه ي بازيگري را دارند، داريد؟

به كساني كه مي خواهند به اين حرفه وارد شوند و فقط شهرت و جذبه ظاهري اين كار را مي بينند و جز به عكس خودشان بر روي جلد مجلات فكر ديگري نمي كنند و يا فقط دستمزد هاي سوپر استارها را مي بينند، بايد بگويم كه اين قراردادهاي نجومي جز براي يك عده معدود براي بقيه واقيت ندارد، اين حرفه به هيچ وجه امنيت شغلي ندارد.

اميدوارم ناآگاهانه به طرف اين حرفه نروند و اين را بدانند كه يك بازيگر از هيچ جا حمايت نمي شود. بايد بدانند كه اگر محتواي كار برايشان مهم است ممكن است مدت هاي طولاني بيكار باشند و اين خود بسيار فرساينده است.

سختي كار ما بسيار زياد است، مخصوصا كه در حال حاضر ساعت كار ما به ۱۴ ساعت در روز رسيده است و كسي اين را نمي بيند. بيشمارند بازيگراني كه سال هاست به دليل بيماري و يا بالا رفتن سن شان كاري به آنها پيشنهاد نمي شود و پولي دريافت نمي كنند. اگر يك بازيگر از لحاظ مالي بازنشستگي نداشته باشد از كجا ارتزاق كند؟ ظاهر كار ما بسيار فريبنده است.

 

• خانم جدي كار عزيز اگر دلتان مي خواهد كه چيزي به اين گفت و گو اضافه كنيد خوشحال مي شويم  بشنويم.

يك  توصيه ي  ديگري به جواناني كه در حال وارد شدن به اين حرفه هستند دارم و آن اين است كه بر معلومات خود تكيه بكنند نه به ظاهر خودشان. آگاهي و معلومات و دانش حرفه اي براي هر شخص بسيار مهم است. آدمي نه تنها در رشته ي خودش بلكه در خيلي موارد ديگر موظف است اطلاعات كسب كند .در خصوص بازيگري نه تنها سواد اين رشته مهم است بلكه شخص بايد ادبيات بداند و نه تنها ادبيات كشور خودمان بلكه ادبيات جهان را بشناسد. و همچنين از نقاشي و شناختن ريتم و ضرب آهنگ اطلاعات داشته باشد. اين ها همه در كنار تحصيلات آكادميك بسيار واجب است .

به طور كلي به همه توصيه مي كنم كه در هر حرفه و شغلي كه هستند مطالعه آزاد را براي خودشان مثل تنفس، حياتي بدانند.  مطالعه ي آزاد از نظر من براي هر كس در اين دوره و زمانه الزامي است.

 

بيوگرافي فريبا جدي كار + عكس

 

بيوگرافي فريبا جدي كار + عكس

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.